24/1995. (XI. 22.) PM rendelet
a számla, egyszerűsített számla és nyugta adóigazgatási
azonosításáról, valamint a nyugta adását biztosító pénztárgép és taxaméter
alkalmazásáról
Az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény (a továbbiakban: Art.) 96. §-ának (3) bekezdésében, valamint az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: Áfa-tv.) 71. §-ának (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
Adóigazgatási azonosításra alkalmas bizonylatok
1. §[23]
(1) Az Áfa-tv. 13. § (1) bekezdésének 16-17. és 20.
pontjaiban megjelölt bizonylatok (számla, egyszerűsített számla (a továbbiakban:
számla), nyugta] akkor minősülnek adóigazgatási azonosításra alkalmasnak, ha
azok beszerzéséről a kibocsátó a (2) bekezdés szerinti részletességű számlával
rendelkezik, és a bizonylatot kibocsátó az (5) bekezdés szerinti szigorú
számadású nyomtatványként kezeli. Adóigazgatási azonosításra - a (6) bekezdés
szerinti bizonylatok kivételével - csak a nyomtatott, folyamatos sorszámozással
ellátott bizonylatok alkalmasak.
(2) A nyomtatványt értékesítő forgalmazó az
értékesítésről kiállított számlán köteles feltüntetni
a) az értékesített
nyomtatványok (számlatömbök, nyugtatömbök) megnevezését,
b) a nyomtatvány
sorszámát (tól-ig),
c) a vevő nevét és címét (székhelyét, telephelyét),
d) a vevő adóazonosító számát.
(3) Amennyiben a vevő a (2) bekezdés c)
és d) pontjaiban előírt adatokat hitelt érdemlően (pl. személyi igazolvány,
meghatalmazás, bélyegző, aláírási címpéldány, cégbírósági végzés stb.) nem tudja
igazolni, részére nyomtatványt a forgalmazó nem értékesíthet.
(4) A
nyomtatványt forgalmazó köteles e tevékenységét az adóhatóságnak bejelenteni, az
általa értékesített nyomtatványt a kibocsátott számla tőpéldánya alapján sorszám
szerint nyilvántartani.
(5) A bizonylatot kibocsátónak az (1) bekezdésben
meghatározott nyomtatványokat szigorú számadás alá kell vonnia. A szigorú
számadás alá tartozó nyomtatványokról a kibocsátónak nyilvántartást kell
vezetni, amelynek fajtánként külön-külön tartalmaznia kell az alábbi adatokat:
a) a nyomtatvány jele és számjele,
b) a beszerzést igazoló számla száma
és a számlán feltüntetett teljesítés kelte,
c) a tömbök sorszáma (tól-ig),
d) a használatbavétel kelte,
e) a kiselejtezés kelte.
(6) Az (1)
bekezdésben megjelölt bizonylatokon kívül más módon előállított bizonylatok a
következők lehetnek:
a) nyomdai úton előállított számla, nyugta (jegy, blokk
stb.), amennyiben a kibocsátó gondoskodik a kibocsátás és elszámolás során a (5)
bekezdésben foglaltak szerint a szigorú számadásról és-a készpénzzel azonos
elszámolás alá tartozó, meghatározott értékű bizonylatok kivételével - a
másolattal vagy tőpéldánnyal történő hiánytalan elszámolásról;
b)
számítógéppel előállított számla, amelynek szigorú számadás alá vonása az (5)
bekezdés szerint megvalósul oly módon, hogy a program - beleértve az alaki
hibás, vagy tartalmilag rontott, illetve megsemmisült vagy elveszett számla
esetét is - kihagyás és ismétlés nélkül biztosítja a sorszámozást, és a
másolatok alapján a hiánytalan elszámolás biztosított. Ez utóbbi feltétel
teljesüléséhez a számla összes példányának egymás utáni nyomtatással történő
előállítása esetében a gépi programnak biztosítania kell a példányok
sorszámozását, több példányos összeszerelt, előnyomás nélküli számla esetén
pedig fel kell tüntetnie azt, hogy a számla hány példányban készült;
c) a
pénztárgép, taxaméter által kibocsátott nyugta, számla a 2. §-ban foglalt
követelmények teljesülése esetén.
(7) Gépi számlázás esetén a számla
kibocsátójának rendelkeznie kell a számlázási programra vonatkozó olyan
dokumentációval, amely biztosítja a program működésének ellenőrizhetőségét. A
dokumentációnak tartalmaznia kell részletes leírást a program működésére,
felhasználására vonatkozóan, valamint a készítő nyilatkozatát a használó
részére, mely szerint a program megfelel az adójogszabályokban előírt
kötelezettségeknek.
Pénztárgéppel, taxaméterrel szembeni követelmények
2. §
(1) Az
Áfa-tv.-ben előírt, adóigazgatási azonosításra alkalmas nyugta adására az a
pénztárgép, illetve taxaméter felel meg, amelyet az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési
Hivatal (a továbbiakban: APEH) elnöke e rendelet szerint engedélyezett, és az
arra jogosított szerviz üzembe helyezett. Az engedély tartalmazza a forgalmazó
nyilvántartási, adatszolgáltatási és egyéb kötelezettségeit.
(2) A
pénztárgép, illetve taxaméter típusát az APEH elnöke akkor hagyja jóvá, ha
a)[24] készpénzzel vagy készpénz-helyettesítő eszközzel történő bevételek
kimutatására (rögzítésére) alkalmas;
b) azzal nyugta kibocsátható;
c)
alkalmas az üzembehelyezéskori lezárására (plombálására),
d) az
értékesítések (díjak) összegét göngyölíti;
e) a készülék negatív végösszeget
tartalmazó nyugta kibocsátására nem alkalmas;
f) napi (időszaki) forgalmi
jelentést (zárást) készít, amelyet kinyomtat;
g) a napi értékesítések
(díjak) végösszegét az adómemóriában a hozzáférhetetlenség biztosításával,
módosítási és törlési lehetőség kizárásával tárolja. Az adómemóriának az
adatokat tápfeszültség-kiesés esetén is tárolnia kell;
h) az adómemóriától
történő megszakítás, az adómemória betelte vagy illetéktelen beavatkozás esetén
nem működik (automatikusan leáll).
i)[25] az adómemória csere esetére az
adómemória típusára vonatkozó gyártói és forgalmazói nyilatkozatokat a kérelem
tartalmazza.
(3) A pénztárgép jóváhagyásának a (2) bekezdésben foglaltakon
kívüli feltétele, hogy
a) készüljön ellenőrző szalag a kibocsátott nyugtáról
és a napi forgalmi jelentésről;
b) számítógépes rendszerű, pénztárgép
funkcióval ellátott berendezések pénztárgép programja a többi programtól
elkülönüljön.
(4)[12] A pénztárgép típusjóváhagyásának további feltétele,
hogy a forgalmazó rendelkezzen a 79/1997. (XII. 31.) IKIM rendeletben előírt CE
megfelelőségi dokumentációval, és a gyártó megfelelőségi nyilatkozatával.
(5) A taxaméter jóváhagyásának a (2) bekezdésben foglaltakon kívüli
feltétele, hogy
a) legalább nyolc tarifa (ezen belül alapdíj, útdíj,
várakozási díj) egyidejű tárolására legyen alkalmas;
b) a nyugtakiíratás
megtörténtéig a szabad jelzés nem gyulladhat ki;
c) amennyiben a taxaméter
több általános forgalmiadó-adóalany (a továbbiakban: adóalany) részére (közös
személygépkocsival való taxiszolgáltatás mérésére) készült, akkor az
adómemóriában tárolt adatok adóalanyonként elkülönüljenek;
d) az
adómemóriába a napi forgalom záráskényszerrel rögzítődjön (a nap 24. órájában
vagy az első bekapcsoláskor).
(6) A taxaméter típusjóváhagyásának további
feltétele, hogy a forgalmazó rendelkezzen az Országos Mérésügyi Hivatal érvényes
hitelesítési engedélyével.
(7) A pénztárgép, taxaméter típusjóváhagyásának
egyéb feltételeit, részletes technikai követelményeket, nyilvántartási és
adatközlési kötelezettségeket az APEH elnöke közleményben írja elő.
(8) Az
(1)-(7) bekezdésben foglaltak teljesülése esetén az APEH az engedély megadását
nem tagadhatja meg.
(9) A típusengedélyt meg kell adni annak a kérelmezőnek is, amely (aki) a pénztárgépet kizárólag saját használatra kívánja importálni vagy előállítani, ha az mindenben megfelel az e rendeletben és az APEH közleményben előírt követelményeknek.
Pénztárgép, illetve taxaméter kötelező használata
3.
§[3]
Nyugtaadási kötelezettségüket kizárólag pénztárgéppel, taxaméterrel teljesíthetik a melléklet szerinti adóalanyok, illetve üzletek. Üzemanyagkút esetében pénztárgépként csak erre a célra kialakított, kútfejjel összekötött, típusjóváhagyott pénztárgép használható.
Pénztárgép, taxaméter üzembe helyezése, javítása
4. §[26]
(1)
A pénztárgép, taxaméter beszerelését, programozását, javítását, szervizelését,
plombálását csak a forgalmazó által megbízott, az APEH által erre feljogosított
és plombanyomóval ellátott szerviz végezheti.
(2) A forgalmazó köteles a
pénztárgép, illetve a taxaméter adómemóriájába az APEH által megadott azonosító
jelet és számot, valamint sorszámot bevinni és rögzíteni.
(3)[27] A szerviz
(műszerész) az adómemória indítása, a pénztárgép, illetve taxaméter
(be)szerelése, programozása, szervizelése, javítása előtt a szervizelési
jogosultságát igazolni köteles a tulajdonosnak (használónak), a munka elvégzése
után köteles az APEH által előírt helyeken a plombálást elvégezni a számára
biztosított, engedélyezett plombanyomóval.
(4) A forgalmazó köteles a
pénztárgép, taxaméter értékesítésekor a használó, illetve a szerviz
rendelkezésére bocsátani pénztárgép, illetve taxaméter naplót, valamint
adatlapokat a kitöltési előírásokkal együtt. A nyomtatványok mintáját az APEH
közleménye, valamint az engedély melléklete tartalmazza.
(5)[28] Az üzembe
helyezésről a szerviznek az APEH által előírt adatközlő lapot kell kiállítania,
melyet köteles tizenöt napon belül a kitöltési előírás szerinti szerveknek
megküldeni.
(6)[29] A szerviznek a beszereléssel, üzembe helyezéssel,
javítással kapcsolatos adatokat a használó birtokában lévő pénztárgép, illetve
taxaméter naplóba be kell vezetnie, aláírással ellátva. Javítás, szervizelés,
illetve programozás esetén fel kell tüntetni a beavatkozás előtti és utáni
állapotot is. A szerviz által beírt adatokat az üzemeltetőnek (alkalmazottjának)
aláírásával kell elismernie.
(7)[30] A pénztárgépek, taxaméterek
beszerelésére, javítására feljogosított szervizeket az APEH az érdekképviseleti
szervek, kamarák javaslatát követően jóváhagyja, nyilvántartja, számukra az
általuk használandó plombajelet engedélyezi, a plombanyomót biztosítja.
5. §[31]
(1)
Ha a javítás azonnal nem végezhető el lehetőség szerint azonnal, de legkésőbb 3
napon belül a szerviz köteles cserepénztárgépet (taxamétert) biztosítani. A
cseregép adatait az erre a célra szolgáló külön lapon, valamint a naplóban fel
kell tüntetnie. A javítás befejezését követően a szerviznek mind a visszaadott
cseregép (cserekészülék), mind a javított gép (készülék) bevételi adatait a
naplóba aláírásokkal igazoltan be kell írnia.
(2) Ha a pénztárgép, illetve a
taxaméter nem javítható, akkor erről a szerviznek jegyzőkönyvet kell felvennie,
amelyet haladéktalanul meg kell küldeni az üzemeltető székhelye, illetve
belföldi székhely hiányában telephelye szerinti APEH megyei (budapesti)
igazgatóságának. A jegyzőkönyvben szerepeltetni kell az adómemória kiolvasott
adatait vagy annak kiolvashatatlanságát.
(3) Ha az adómemória megtelik,
meghibásodik, vagy adószám változás miatt cserére szorul, akkor az adómemória
cseréről a szerviznek az APEH által előírt adatközlő lapot kell kiállítania, és
azt tizenöt napon belül az üzemeltető székhelye, illetve belföldi székhely
hiányában telephelye szerinti APEH illetékes megyei (budapesti) igazgatóságának
meg kell küldenie. Érvényes forgalmazási engedéllyel nem rendelkező pénztárgép
adómemóriája nem cserélhető, kivéve, ha az engedélyben szereplő forgalmazó
(jogutódja) vagy az Irodagépműszerészek Országos Ipartestülete kérelmére az APEH
elnöke azt külön engedélyezi.
(4) A használó köteles a betelt vagy egyéb
okból használaton kívül helyezett adómemóriát és az erről a szerviz által
felvett jegyzőkönyv másolatát az adó megállapításához való jog elévüléséig
megőrizni.
(5) A pénztárgép, illetve taxaméter működésképtelensége és
javíthatatlansága vagy megsemmisülése esetén az előzőek figyelembevétele
mellett, a felvett jegyzőkönyv alapján a selejtezés a vonatkozó jogszabályi
előírások (számviteli törvény, magánszemélyek jövedelemadójáról szóló törvény)
szerint végezhető. Az adómemória eltulajdonítása, megsemmisülése miatti, vagy az
adó megállapításához való jog elévülését követő adómemória-selejtezés esetében
is a hivatkozott jogszabályi előírások az irányadóak. A pénztárgép (taxaméter)
az eltulajdonítás miatt indult szabálysértési vagy büntetőeljárást megszüntető
végzés jogerőre emelkedését követően selejtezhető. Taxaméter esetében az
eltulajdonítást azonnal közölni kell az illetékes megyei (fővárosi) Kereskedelmi
és Iparkamarával is.
(6) A pénztárgép meghibásodása, áramszünet esetén, vagy
ha a pénztárgépet az adóhatóság vizsgálat céljából bevonta, a nyugtaadási
kötelezettséget kézi úton előállított nyugtával kell teljesíteni. Ha a használó
pénztárgép, illetve taxaméter alkalmazására kötelezett, a meghibásodást
haladéktalanul a javításra engedéllyel rendelkező szerviznek be kell jelentenie,
és kérnie kell a javítást. A hiba bejelentését és annak időpontját a használó a
pénztárgépnaplóban, a szervíz nyilvántartásban rögzíteni köteles. Ennek
hiányában az adóköteles tevékenység nem folytatható. Taxaméter meghibásodása
esetén a megkezdett fuvaron kívül további fuvar nem teljesíthető.
(7) Ha a
szerviz javítási, nyilvántartási, adatszolgáltatási kötelezettségét - az
ellenőrzés tapasztalata vagy a forgalmazó, illetve a használó jelzése alapján -
nem a hatályos jogszabályoknak megfelelően teljesíti, akkor a területileg
illetékes állami adóhatóság mulasztási bírságot szabhat ki, ismétlődés vagy
súlyosabb kötelezettségszegés esetén az APEH elnöke a szervizelési jogot
megvonhatja.
A pénztárgép, taxaméter használatában bekövetkező változások
6. §[32]
(1)
A pénztárgép, illetve taxaméter értékesítése, átadása, bérbeadása vagy a
vállalkozó tevékenységének megszüntetése esetében a használó köteles arról 8
nappal korábban a szervizt értesíteni. A szerviz köteles az adómemória tartalmát
kiíratni, és annak adatát az esemény megjelölésével a pénztárgép-, illetve
taxaméternaplóba bevezetni, továbbá a használatban bekövetkezett változásról az
adóhatóság által előírt adatközlő lapot kiállítani, és a kitöltési előírás
szerinti szervezeteknek megküldeni.
(2) Az (1) bekezdés szerinti események
után a pénztárgép korábbi használója köteles a pénztárgép-, illetve
taxaméternaplót az adó megállapításához való jog elévüléséig megőrizni. Az új
használó részére a szerviz új pénztárgép-, illetve taxaméternaplót állít ki,
amelyen fel kell tüntetni az előző használó adatai és az adómemória állása
mellett minden olyan eseményt, körülményt is, amely a készülék további
használatát, javítását érinti.
(3) Az új használónál történő üzembe
helyezésről nem kell külön adatközlő lapot kiállítani, ha az az eladással
egyidőben történik. Ebben az esetben a változásról készült adatközlő lapot az
átadónak és átvevőnek is alá kell írnia.
(4) Ha a tulajdonos (használó) a pénztárgépet másik telephelyen (pénzátvételi helyen) kívánja működtetni, akkor a pénztárgépnaplóba az adómemória állását és a gép áthelyezésének idejét, helyét (címét) rögzíteni köteles.
A pénztárgép, taxaméter használatával összefüggő egyéb előírások
7. §[5]
(1) A
pénztárgépnaplót a használó köteles az üzemelési helyen tartani. A
taxaméternaplót és az adatközlő (üzembe helyezésről, változásról szóló) lapot,
amely az érvényes hitelesítést is igazolja, a távolsági és helyi személytaxi
közlekedés (SZJ 091232 és 091250) nyújtását (a továbbiakban: taxi-szolgáltatást)
végző az üzemelés során köteles a gépkocsiban, illetve magánál tartani. A
taxi-szolgáltatás esetén kötelező jól látható módon tájékoztatni az utast az
alkalmazható tarifákról.
(2)[19] A pénztárgépben a számlával (egyszerűsített
számlával) bizonylatolt készpénz (beleértve a készpénzhelyettesítő eszközzel
teljesített) bevételt is rögzíteni kell. Ebben az esetben a számlának a vevő
részére történő kibocsátása előtt, a pénztárgép nyugtáját a kibocsátónak a
számla (egyszerűsített számla) tőpéldányához kell csatolnia, kivéve, ha a nyugta
szerepét betöltő nyomtatvány a kifizetett szolgáltatás igénybevételi
jogosultságának igazolására is szolgál. Amennyiben a pénztárgép számla
(egyszerűsített számla) kibocsátására is alkalmas, nem szükséges külön nyugtát
kibocsátani.
(3) Ha a taxi-szolgáltatásról az utas számlát (egyszerűsített
számlát) kér, akkor a taxaméter által kibocsátott nyugtát a taxi-szolgáltatást
végző által kiállított számla (egyszerűsített számla) tőpéldányához kell
csatolni. Ha a taxaméter olyan nyugta adására alkalmas, amelyen a fuvar
befejezésekor a taxi-szolgáltatást igénybe vevő neve és címe kézzel kitölthető,
továbbá taxaméterrel kinyomtatásra kerül a kibocsátó címe, a szolgáltatás
megnevezése és statisztikai besorolása, valamint az áfa-törvény 44. §-ának (2)
bekezdése szerinti százalékérték, akkor az így kiegészített nyugta
egyszerűsített számlaként elfogadható. Ennek további feltétele, hogy a
taxi-szolgáltatást végző adóalany a kibocsátott egyszerűsített számlákat dátum,
sorszám, név, cím és összeg feltüntetése mellett nyilvántartásba vegye.
(4)
A pénztárgépen a napi zárás végrehajtása kötelező.
(5) A pénztárgép
ellenőrző szalagjait időrendi sorrendben az elévülési időn belül úgy kell
megőrizni, hogy az az ellenőrzéskor áttekinthető és azonosítható módon
rendelkezésre álljon. Ez a napi forgalmi jelentésre is vonatkozik, pénztárgép és
taxaméter esetében egyaránt. Év végén a pénztárgép adómemóriájának teljes
kiíratását - a bevétellel való egyeztetés érdekében - el kell végezni, és azt az
ellenőrzés céljára megőrizni.
(6)[20] A pénztárgépbe a javítás befejezését
követő első tételként a kézi nyugtaadással és a csere pénztárgéppel bizonylatolt
bevételt is be kell ütni, külön megjelöléssel, vagy az erről utólag egy
összegben készült gépi nyugtán történő feljegyzéssel, a bizonylat megőrzése
mellett.
(7)[21]
A kártyaolvasó berendezések beszerzésének kedvezménye[6]
7/A. §
(1) Az
áfa-törvény módosításáról szóló 1996. évi LXXX. törvény 22. §-ának (1)
bekezdésében meghatározott kedvezmény igénybevételére a kártyaolvasó berendezés
beszerzője (a továbbiakban: felhasználó) a nevére szóló számla, egyszerűsített
számla, számlát helyettesítő okmány birtokában jogosult.
(2) A kedvezmény a
kártyaolvasó üzembehelyezője által dokumentummal igazolt üzembe helyezés
napjától az "Igénylőlap az államháztartással szembeni egyes juttatások
igényléséhez" elnevezésű külön nyomtatványon vehető igénybe.
(3) Az
áfa-törvényt módosító 1996. évi LXXX. törvény 22. §-ának (4) bekezdése
tekintetében üzletnek minősül a szilárd térelemekkel körülhatárolt, a talajjal
egybeépített vagy rögzített, tartós használatra készült, rendszeresen (állandóan
vagy ideiglenesen) nyitva tartó nagy- és kiskereskedelmi értékesítési hely,
ideértve a közművelődési, oktatási, egészségügyi, sportintézményekben és a
munkahelyeken üzemelő értékesítő helyeket is. Üzletnek minősül továbbá az
illetékhivatal, a hitelintézeti fiók, a postahivatal és a gyógyszertár is.
(4) A kedvezményre való jogosultság megszűnik, ha a felhasználó az üzembe
helyezés napjától számított három éven belül
a) a kártyaolvasó berendezést
eladja, vagy
b) a kártyaolvasó üzemeltetését másnak átengedi, vagy
c) a
felhasználó adóalanyisága megszűnik.
(5) Megszűnik a kedvezményre
jogosultság akkor is, ha
a) a banki elfogadói szerződés megszűnik, és a
felhasználó 30 napon belül ilyen szerződést nem köt, vagy
b)[22] (6) A (4)
és (5) bekezdés szerinti esetekben az igénybe vett kedvezmény összegét a
jogosultság megszűnésének napjával vissza kell fizetni. A visszafizetendő
összeget a "Bevallás az állammal szembeni kötelezettségekről és juttatási
igényekről" elnevezésű külön nyomtatvány legközelebb esedékes benyújtásakor kell
szerepeltetni.
Egyes eljárási szabályok
8. §
(1) Az e
rendeletben számára meghatározott hatósági feladatokat az APEH az Országos
Pénztárgép és Taxaméter Technikai Bizottság (a továbbiakban: Bizottság)
közreműködésével látja el.
(2) A Bizottság az APEH döntéselőkészítő és
javaslattevő testülete.
(3) A Bizottság e jogkörében véleményezi és döntésre
előkészíti az APEH-hez benyújtott kérelmeket a pénztárgépek, illetve taxaméterek
típusjóváhagyására.
(4) A Bizottság közreműködik a típusjóváhagyással
forgalmazott gépek ellenőrzésében.
9. §[7]
(1) A
Bizottság tagjait és vezetőjét az APEH elnöke kéri fel a Bizottság munkájában
való közreműködésre.
(2) A Bizottság ügyrendjét, valamint a pénztárgép- és
taxamétertípusok engedélyezésével összefüggő döntéseket az Adó és Ellenőrzési
Értesítőben közzé kell tenni.
Átmeneti rendelkezések
10. §[8]
(1)
1997. január 1-jét követően az APEH elnöke csak olyan pénztárgép forgalmazását
engedélyezi, amely a nyugta végösszegét a matematikában érvényes kerekítési
szabályoknak megfelelően ötven fillérre vagy forintra kerekíti.
(2) A
korábban jóváhagyott pénztárgéptípusok - amennyiben azok nem felelnek meg az (1)
bekezdésben foglalt előírásoknak - forgalmazási engedélyei 1997. szeptember
30-ig benyújtandó módosítási kérelemmel megújíthatók. Az engedély megadását
követően a korábbi típus nem forgalmazható. Az (1) bekezdésben előírt
feltételekkel nem rendelkező pénztárgépek forgalmazási engedélyeit - ha
megújítás nem történt - az APEH 1997. december 31-ével visszavonja, ezt követően
ezek forgalmazása nem megengedett.
(3) Az (1) és (2) bekezdés előírásai nem
érintik a használatban levő pénztárgépeket, de azokon a megújított (módosított)
típusengedély szerinti átalakítás végrehajtható.
(4) Az (1) bekezdés előírásai szerinti kerekítési szabályoknak megfelelő nyugták előállítására alkalmas - korábban jóváhagyott - pénztárgéptípusok engedélyei változatlanul érvényesek.
Záró rendelkezések
11. §
(1) E
rendelet 1996. január 1-jén lép hatályba. Rendelkezéseit a folyamatban lévő
engedélyezési ügyekben is alkalmazni kell.
(2)[2]
(3) A korábbi forgalmazási
engedélyek változatlanul érvényesek mindaddig, amíg a forgalmazó a készülék
típusának, működtető programjának változtatását nem kéri, vagy az engedélyben
foglaltak be nem tartása miatt az APEH elnöke az engedélyt vissza nem vonja.
(4) Az adóigazgatási azonosításra alkalmas nyugta adását biztosító pénztárgép és taxaméter alkalmazásáról szóló 6/1993. (II. 9.) PM rendelet, továbbá az azt módosító 27/1993. (IX. 27.) PM rendelet e rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti.
Melléklet a 24/1995. (XI. 22.) PM rendelethez[33]
I. Nyugtaadási kötelezettségüknek csak pénztárgéppel
vagy taxaméterrel tehetnek eleget az alábbi adóalanyok, illetve üzletek:
a)
személytaxi-szolgáltatást nyújtó adóalanyok;
b) gyógyszertárak;
c) az
üzletek működéséről szóló, külön jogszabály vonatkozó mellékletében szereplő
valamennyi üzlet;
d) a nagykereskedelmi üzletkörbe tartozó adóalanyok a
részben vagy egészben készpénzzel (beleértve a készpénz-helyettesítő eszközt is)
történő kiskereskedelmi értékesítésük tekintetében.
II. Fenti
kötelezettségük alól mentesülnek az alábbi adóalanyok, illetve üzletek:
a)
üvegvisszaváltó üzlet;
b) szórakoztató játékautomaták terme;
c) automata
üzlet (ahol nincs kezelő személyzet);
d) csomagküldő szolgálat, kivéve annak
nyílt árusítást végző üzletét, bemutatótermét;
e) az üzletek működéséről
szóló jogszabály alapján kereskedelmi működési engedély megszerzése alól
mentesülő, ipari - kivéve élelmiszeripari - tevékenységet folytató egyéni
vállalkozó, ha termelő és értékesítő tevékenységét ugyanabban a helyiségben
folytatja;
f) az üzletek működéséről szóló, külön jogszabály vonatkozó
mellékletében szereplő termelői borkimérés;[34]
g) utazási iroda, utazási
ügynökség, idegenforgalmi szolgáltató iroda utazási szolgáltatásai
tekintetében;[35]
h) azok az adóalanyok, akiknek a nyugtaadás alól az
áfa-törvény értelmében az adóhatóság felmentést adott.[36]
[2] A 24/1995. (XI. 22.) PM rendelet 11. § 2. bekezdését
az 1996. évi LXVI. törvény 43. § 5. bekezdésének d) pontja hatályon kívül
helyezte
[3] A 24/1995. (XI. 22.) PM rendelet 3. §-a a 35/1996. (XII. 27.)
PM rendelet 1. §-ának megfelelően módosított szöveg
[5] A 24/1995. (XI. 22.)
PM rendelet 7. §-a a 35/1996. (XII. 27.) PM rendelet 3. §-ának megfelelően
módosított szöveg
[6] A 24/1995. (XI. 22.) PM rendelet 7/A. §-át a 35/1996.
(XII. 27.) PM rendelet 4. §-a iktatta be
[7] A 24/1995. (XI. 22.) PM
rendelet 9. §-a a 35/1996. (XII. 27.) PM rendelet 5. §-ának megfelelően
módosított szöveg
[8] A 24/1995. (XI. 22.) PM rendelet 10. §-a a 35/1996.
(XII. 27.) PM rendelet 6. §-ának megfelelően módosított szöveg
[9] A
24/1995. (XI. 22.) PM rendelet melléklete a 35/1996. (XII. 27.) PM rendelet 7.
§-ának megfelelően módosított szöveg
[12] A 24/1995. (XI. 22.) PM rendelet
2. § 4. bekezdése a 8/1999. (III. 5.) PM rendelet 3. §-ának megfelelően
módosított szöveg
[19] A 24/1995. (XI. 22.) PM rendelet 7. § 2. bekezdése a
8/1999. (III. 5.) PM rendelet 6. § 1. bekezdésének megfelelően módosított szöveg
[20] A 24/1995. (XI. 22.) PM rendelet 7. § 6. bekezdése a 8/1999. (III. 5.)
PM rendelet 6. § 2. bekezdésének megfelelően módosított szöveg
[21] A
24/1995. (XI. 22.) PM rendelet 7. § 7. bekezdését a 34/1999. (XII. 26.) PM
rendelet 6. §-ának 2. bekezdése hatályon kívül helyezte
[22] A 24/1995. (XI.
22.) PM rendelet 7. § 5. bekezdésének b) pontját a 34/1999. (XII. 26.) PM
rendelet 6. §-ának 2. bekezdése hatályon kívül helyezte
[23] A 24/1995. (XI.
22.) PM rendelet 1. §-a a 34/1999. (XII. 26.) PM rendelet 1. §-ának megfelelően
módosított szöveg
[24] A 24/1995. (XI. 22.) PM rendelet 2. § 2. bekezdésének
a) pontja a 34/1999. (XII. 26.) PM rendelet 2. §-ának megfelelően módosított
szöveg
[25] A 24/1995. (XI. 22.) PM rendelet 2. § 2. bekezdésének i) pontját
a 34/1999. (XII. 26.) PM rendelet 2. §-a iktatta be
[26] A 24/1995. (XI.
22.) PM rendelet 4. § 1. bekezdése a 34/1999. (XII. 26.) PM rendelet 3. § 1.
bekezdésének megfelelően módosított szöveg
[27] A 24/1995. (XI. 22.) PM
rendelet 4. § 3. bekezdése a 34/1999. (XII. 26.) PM rendelet 3. § 2.
bekezdésének megfelelően módosított szöveg
[28] A 24/1995. (XI. 22.) PM
rendelet 4. § 5. bekezdése a 34/1999. (XII. 26.) PM rendelet 3. § 3.
bekezdésének megfelelően módosított szöveg
[29] A 24/1995. (XI. 22.) PM
rendelet 4. § 6. bekezdése a 34/1999. (XII. 26.) PM rendelet 3. § 4.
bekezdésének megfelelően módosított szöveg
[30] A 24/1995. (XI. 22.) PM
rendelet 4. § 7. bekezdése a 34/1999. (XII. 26.) PM rendelet 3. § 5.
bekezdésének megfelelően módosított szöveg
[31] A 24/1995. (XI. 22.) PM
rendelet 5. §-a a 34/1999. (XII. 26.) PM rendelet 4. §-ának megfelelően
módosított szöveg
[32] A 24/1995. (XI. 22.) PM rendelet 6. §-a a 34/1999.
(XII. 26.) PM rendelet 5. §-ának megfelelően módosított szöveg
[33] A
24/1995. (XI. 22.) PM rendelet melléklete a 34/1999. (XII. 26.) PM rendelet 6. §
3. bekezdésének megfelelően módosított szöveg
[34] Beiktatta a 33/2000.
(IX.21.) PM rendelezt 1. §. Hatályos 2000.09.21.
[35] Beiktatta a 33/2000.
(IX.21.) PM rendelezt 1. §. Hatályos 2000.09.21.
[36] Jelölését módosította
a 33/2000. (IX.21.) PM rendelet 1. §.